Originální signovaný barevný lept - Mostecké věže (Pragensia). Signován vpravo dole - viz foto. Autorem je malíř Václav Souček. Často spolupracoval s grafikem Josefem Mayerem (26.2.1895 - 1952) který mu jeho malby převáděl na grafiky. Tvořili spolu různé cykly například "Praha" či "Praha matka měst" apod. Tento lept pochází ze souboru "Praha matka měst".
Malostranské mostecké věže
Dnešní konfigurace malostranských mostních věží není původní. Brána, opatřená znaky zemí Václava IV. – nižší brána, vznikla na místě starší, nepochybně ještě románské stavby, která se připojovala na jižní, nižší mosteckou věž. Je jinak směrově orientována. Původně patřila ke zbytkům opevnění Juditina mostu z počátku druhé poloviny 12. století. Zevní úprava věže se zbytky rustikované omítky, okenními šambránami, štíty a střechou pochází z doby renesanční úpravy roku 1591.
Brána mezi věžemi sestává ze dvou gotických rovnoběžných hrotitých arkád, které jsou na obvodu oblouků zdobené kraby a na vrcholec kytkami. Horní okraj je opatřen cimbuřím a plochy brány jsou zdobeny znaky. Na straně přivrácené k mostu jsou od leva doprava: lucemburský lev, český lev a moravská orlic. Pod nimi je dvakrát znak Starého Města pražského. Na druhé fasádě blíže k Malé Straně je mezi cimbuřím znak Vratislavska, český lev a znak Dolní Lužice. Pod nimi je pak znak Starého a Menšího Města pražského. Podle znaků, vyznačující rozsah moci českého krále, jak byla ustavena roku 1411, vznikla mostní brána pravděpodobně v tomto roce.
Rozměry včetně rámu cca 36 cm x 26 cm, rám je zdobený, místy má otluky. Originální signovaný barevný lept na papíře. Obraz je zasklený. Celkový stav - viz foto.
Obraz je odhadem z let 1920-40.
Bude úžasnou dekorací Vašich prostor.
VÁCLAV SOUČEK
* 1887 ve Střebši
+ 19. 10. 1941 v Praze
JE UVEDEN V TOMANOVĚ SLOVNÍKU NA STRANĚ 630 CITUJI: SOUDOBÝ MALÍŘ V PRAZE. V DUBNU 1929 VYSTAVUJE V RUBEŠOVĚ SALONU V PRAZE SPOLEČNĚ S JAROMÍREM KUNCEM SOUBOR 18 OBRAZŮ ATD.
Václav Souček patřil k nejlepším našim malířům-akvarelistům. Co dovedl i v malém formátu vykouzlit vodovou barvou na bílé bláně papíru, to bylo již dávno obdivováno – je to půvabná lehkost jeho přednesu, průzračnost barvy a její bohatství tónů, jimiž je nejen znalec ale i laik zaujat. Aristokratická technika akvarelu má v něm skvělého reprezentanta. I když volil větší rozměry, když zachycoval architektonické náměty ze Staré Prahy, když sledoval hru slunce a stínů v alejích, zrcadlení stromů a břehů na vodní hladině, ovládal štětec, který vždy také kreslil s úplnou a jaksi samozřejmou jistotou. Již po této stránce jsou akvarely Součkovy často kabinetní díla, tak poutavá, tak výmluvně zajímavá, že nelze odolat. Souček nelpěl přitom na detailu, ale uměl i podrobnosti v zkratce zachytit a umístit, aniž celkový dojem roztříštil. Byla to v základě jemná ruka, a pře ne přeexponovaný snímek ze skutečnosti, ale vždy obraz ucelený a výrazný.
VÝTVARNÍK V DOKUMENTECH:
1993, Nový slovník československých výtvarných umělců (II. díl; L - Ž),
1995, Signatury českých a slovenských výtvarných umělců.
MAYER (MEYER) JOSEF
* 26.2.1895 Mladá Boleslav
+ 1952
malířství, grafika
Malíř a grafik v Praze. Vystudoval uměleckoprůmyslovou školu v Praze - profesor Jakesch, Dítě. Pracoval jako měditiskař, vytvořil řadu litografických podobizen. Je znám svými grafickými listy, které zachycují starou Prahu.
VÝTVARNÍK V DOKUMENTECH:
1993, Nový slovník československých výtvarných umělců (II. díl; L - Ž),
1995, Signatury českých a slovenských výtvarných umělců.