Obraz - Fauvistická krajina jeřabiny pod Železnými horami. Signován vlevo dole - viz foto. Autorem je akademický malíř Jaroslav Polanský. Pro tohoto autora typický impresionistický styl malby.
Fauvismus (z francouzského le fauve – šelma) je moderní umělecký směr, který vznikl ve Francii na počátku 20. století. Podobá se německému expresionismu. Fauvisté nevytvořili žádný manifest a dohromady uspořádali jen tři výstavy v průběhu několika let.
Železné hory
Severozápadní výběžek Českomoravské vrchoviny tvoří Železné hory, jejichž polohu lze přibližně vymezit městy Heřmanův Městec, Slatiňany, Hlinsko, Ždírec nad Doubravou, Chotěboř a Třemošnice.V severní části pozvolna klesají k Polabské nížině, zatímco na jihozápadě, kde je ohraničuje řečiště řeky Doubravy, se významným hřebenem zdvihají nad Čáslavskou kotlinu.
Nejvyšším bodem Železných hor je Pešava (697 m) zdvihající se východně od Hlinska, z dalších vrcholů stojí za zmínku Vestec (668 m), Spálava (663 m), Bučina (606 m), Krkaňka (567 m) a Kaňkovy hory (557 m). Přes svou značnou nadmořskou výšku nad okolní krajinou nejsou Železné hory horami v pravém slova smyslu a mají spíše ráz vrchoviny až pahorkatiny. Jejich jméno vzniklo díky načervenalému zbarvení hornin způsobenému výskytem oxidů železa.
Dále je v působnosti Správy CHKO Železné hory národní přírodní rezervace Bohdanečsky rybník, národní přírodní památka Šejval a národní přírodní památka Semínský přesyp které se nachází mimo území CHKO Železné hory.
Rozměry včetně rámu cca 68 cm x 34 cm. Rám je zdobený, místy má otluky. Olej či tempera na papíře nebo kartonu. Obraz je zasklený. Celkový stav - viz foto.
Obraz byl namalován přibližně v letech 1940-1960.
Bude perlou ve Vaší sbírce a úžasnou dekorací Vašich prostor.
Výborná investice do umění. Dílo této kvality bude časem zřejmě stále stoupat na ceně. Originalitu díla plně zaručuji vrácením peněz.
Polanský Jaroslav
* 14.1.1909 Herálec (Žďár nad Sázavou)
+ 3.3.1970
malíř
Původně se vyučil malířem pokojů, poté studoval 1945-1949 u profesora Otakara Nejedlého na Akademii výtvarných umění v Praze. Působil pak v rodném Herálci jako malíř – krajinář, realisticky zpodobňující okolní vysočinskou krajinu. V různých ročních proměnách tvořil rovněž žánrové obrázky ze zemědělství, maloval též zátiší.
Je zastoupen v mnoha sbírkách, například ve sbírkách Horácké galerie je zastoupen díly: Děvet skal, Mák v květu atd.
VÝTVARNÍK V DOKUMENTECH:
1983, Výtvarní umělci jihovýchodních Čech (Stručný přehled životopisných dat malířů, sochařů a grafiků Jihovýchodních Čech. Rodáků i těch, kteří zde kratší či delší dobu žili nebo zde hledali náměty a inspiraci pro svojí tvorbu.), Východočeská galerie v Pardubicích,
1993, Malíři Vysočiny (Malý lexikon),
2003, Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2003 (XI. Pau - Pop).