STRÁŽNICE - PAVLICA FRANTIŠEK

STRÁŽNICE - PAVLICA FRANTIŠEK

 

1990 Kč

Dostupnost: Skladem
Doručíme dne: 29. 11. 2024

Jméno autora: Pavlica František
( 1971 -

Originální barevná číslovaná signovaná litografie - Strážnice. Signovaná vpravo dole - viz foto. Číslovaná 11/60 vlevo dole - viz foto. Autorem je malíř a grafik František Pavlica.

 

Strážnice

 

Přestože první doložená písemná zmínka o Strážnici pochází až z roku 1302, množství archeologického materiálu vypovídá o daleko dřívějším osídlení tohoto území. Počátky samotného města jsou spojovány s upevňováním hranic českého státu v době vlády Přemysla Otakara II v 2. polovině 13. století, kdy došlo k trvalému připojení Strážnicka k Moravě. Na ochranu zemských hranic bylo zbudováno několik hradů, mezi nimiž se nacházel i hrad ve Strážnici, vystavěný po roce 1260. Samotné jméno města je odvozováno od strážní funkce, kterou měl hrad položený v těsné blízkosti moravské hranice vykonávat.

Strážnice byla původně královským majetkem, na počátku 14. století získal toto město významný moravský rod pánů z Kravař. O velký rozmach města se zasloužil moravský zemský hejtman Petr Strážnický z Kravař, který postupně rozšiřoval strážnické panství a stal se rovněž zakladatelem nové vesnice poblíž Strážnice, která po něm získala pojmenování - Petrov. Zasloužil se také o rozvoj vinařství vydáním tzv. horenského práva. V době husitství se páni z Kravař na Strážnici přiklonili zcela na stranu Husa. Za vlády posledního mužského potomka rodu Jiřího z Kravař došlo k nebývalému stavebnímu rozvoji města, značně poničeného z období husitských válek. Bylo založeno strážnické Nové město, opevněné vodním příkopem a hliněným valem s vestavěnými kamennými branami, postaven kostel sv. Martina, který byl později stavebně upravován a má dodnes patrné gotické prvky, a došlo také k dokončení přestavby hradu.

 

Rozměry včetně rámu cca 22 cm x 31 cm. Obraz je adjustován do nového rámu. Originální barevná litografie na papíře. Celkový stav - viz foto.

 

Obraz je odhadem z 90tých let 20. století.

 

Bude perfektní dekorací každého prostoru.

 

 

František Pavlica

 

Narodil se v roce 1971, žije a tvoří v Hroznové Lhotě. Od roku 1986 je členem výtvarné skupiny klubu kultury v Uh. Hradišti, který v 80. letech vedl významný podagog, teoretik a historik umění (v době normalizace „nepohodlný") prof. Igor Zhoř z Brna. Ten měl bezesporu na mladého výtvarníka vliv, stejně jako v praktickém malování ho ovlivnily návštěvy u malíře Karla Benedíka z Veselí nad Moravou. Věnuje se malbě, kresbě, grafice a ilustraci . Zúčastňuje se kolektivních výstav, každoročně zejména projektu Setkání - stretnutie, který již tři desetiletí mapuje tvorbů výtvarníků a fotografů Uherskohradišťska a Trenčínska.Každoročně organizuje v Hroznové Lhotě výstavy výtvarníků a také tzv. „vojšický plenér"se svými kamarády.


Přes malování klasické krajiny a expresivně pojednané obrazy s duchovními náměty se dostal k disciplině nějtěžší - figurálním motivům a portrétům,ve kterých dodnes pokračuje. Inspirován poetikou insitních malířů a malováním bretaňského malíře Moarcha Evena vytvořil v roce 2002 plakát k Živému Betlému v Hroznové Lhotě.Tento obraz zkusil poprvé vytisknout jako barevnou litografii v dílně Františka Krňávka v Rovensku. Během dalších dvou let stejnou technikou vytvořil jedenáct barevných litografií, v nichž námětově zpracoval různé slavnosti a folklorní události na Slovácku (tři králové, fašank, vynášení Moreny, šlahačka, májová, žně, hody, vinobraní, dušičky, pouť na Antonínek).


Z této ucelené kolekce vydal uherskohradišťský Klub kultury s velkým úspěchem nástěnný kalendář pro rok 2008.Stejnomenný kalendář vydalo občanské sdružení ,,Halali" na podporu dostavby rehabilitačního zařízení pro tělesně handicapované děti v obci Vysoká-Pitárné na Osoblažsku (Ostravsko) Jednotlivé grafiky také tvoří základ Pavlicových posledních výstav a také doprovodily jako ilustrace knihu Jiřího Jilíka ,,Jdu slováckem krásným II" Jako ilustrátor se podílel i na dalších knihách.(povídky Josefa Janšty, 2. vydání knihy Fanka Jilíka ,,Děcka",Františka Rybnikáře,, Mudrosloví národa hluckého").


V Římě vytvořil výzdobu vstupní haly poutního domu Velehrad, ve Strážnici mozaiku na živnostenském domě.

 

Ve své výtvarné činnosti se kromě malby věnuje grafickým technikám a jejím možnostem. A to nejenom jako výtvarník ale i jako tiskař ve své litografické dílně v Hroznové Lhotě kterou otevřel v roce 2010.

ZDROJ: stránky autora

 

 

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení