Originální barevná signovaná litografie - Cirkus drezura koní. Autorem je akademický malíř Jan Wenig. Signovaná a datovaná vpravo dole - viz foto.
Rozměry včetně rámu cca 28 cm x 27 cm. Rám je zdobený, místy má otluky - viz foto. Originální litografie na papíře. Obraz je zasklený. Celkový stav - viz foto.
Obraz je z roku 1963.
Bude perfektní dekorací každého prostoru.
Wenig Jan
* 15.8.1910 Mrákov (Domažlice)
+ 2.5.1972 Plzeň (Plzeň-město)
malíř, grafik, pedagog, výtvarný kritik, publicista
Studium - Reálka, Rakovník (Rakovník), Puchold Rudolf, Univerzita Karlova, Praha (Filozofická fakulta ), České vysoké učení technické, Praha (Fakulta architektury a pozemního stavitelství ), Vávra K., 1928 - 1930 České vysoké učení technické, Praha (Fakulta architektury a pozemního stavitelství ), Blažíček Oldřich, Folkman Hanuš, 1930 - 1936 Akademie výtvarných umění, přípravka, Praha, Loukota Josef Jindřich, Obrovský Jakub.
Od r. 1939 pedagogicky působí jako profesor výtvarné výchovy na gymnáziích a učitelském ústavu v Plzni. Spolu s Františkem Kolihou vytvořili na plzeňské reálce prostředí, které bylo „v Plzni k soudobým výtvarným proudům nejvstřícnější ze všech středoškolských působišť. Významně napomáhalo prosazení moderního pohledu na umění i poučení o kubistických přístupech" (B. Losenický). Od r. 1948 byl předsedou Sdružení západočeských výtvarných umělců. V téže a později i jiných funkcích pracoval v nově vzniklém krajském středisku SČVU v Plzni. Od r. 1963 působil jako docent výtvarné výchovy na PF v Plzni, kromě pedagogické práce se věnoval i teoretické činnosti, psal texty do katalogů, spolupracoval s deníky a rozhlasem. V letech 1962 – 1969 byl členem tvůrčí skupiny Kontakt.
Wenigova tvorba je od počátku založena konstruktivně, v závěru studií se projevuje vliv Cézannova díla, k němuž jej přitahoval důraz na výtvarný řád. V duchu doznívajícího civilismu je mu blízké téma periferie či specifická atmosféra divadelního a cirkusového prostředí ztvárněná (pro české umění charakteristickými) výrazovými prostředky civilistní poetiky a primitivismu, s nimiž souvisí i Wenigovi vnitřně blízká pročištěnost plochy a formy. Od 40. let se prosazuje snaha zpřehlednit obrazový prostor zřetelnější konstruktivní organizací. Wenig se přiklání k tehdy již aktuálně odeznělé, výtvarně a esteticky však dosud přitažlivé a v regionálním prostředí svým způsobem dosud avantgardní morfologii a skladebnosti kubismu. Jan Wenig pracuje s kubistickým tvaroslovím v neoklasicistní formulaci, jeho konstruktivní charakter je mu prostředkem pročištěné, harmonické definice prostoru a tvaru. Nesleduje prostorotvorné principy kubismu, nýbrž spojuje konstruktivní kubistickou morfologii s infinitivním prázdným prostorem a dematerializující, jemně tónovanou monochromní barevností, jež má hluboce harmonický účin. Zůstává přitom věrný osvojené tematice, současně se inspiruje literárním postavami (Rimbaudovi poutníci, 1964), a étosem biblických postav a témat (Biblický jezdec I a II, 1969, Máří Magdaléna, 1969). ZDROJ - artotekaplzen.cz, 23.6.2018
Absolvoval řadu autorských výstav - 1960/06/05 Jan Wenig: Obrazy a grafika, Krajská galerie, Plzeň (Plzeň-město), 1978/04/20 - 1978/06/04 Jan Wenig: Výbor z díla 1933-1972, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň (Plzeň-město), 1979/02/14 Jan Wenig: Výbor z díla 1933-1972, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary atd., také se účatnil řady výstav S.Z.V.U. v Plzni od r. 1938. Některé práce: "Cirkus", "Bez domova", "V kavárně", "Vlastní portrét", "Vzpomínání", "Žně", "Stáří", "V šatně", "Improvisace", "Kázání na poušti", "Mládí". Souborné výstavy v Berouně (1938) a v Plzni (1947) atd.
VÝTVARNÍK V DOKUMENTECH:
1973, Zdeněk Mirko , Jan Wenig, Západočeské nakladatelství v Plzni, Plzeň (Plzeň-město),
1974, Kdy zemřeli...? (Přehled českých spisovatelů a publicistů zemřelých v letech 1971 - 1974 a doplňky k rokům 1935 - 1970), Státní knihovna, Praha,
1990, Malá encyklopedie výtvarných umělců a architektů západních Čech (1945-1990),
1993, Nový slovník československých výtvarných umělců (II. díl; L - Ž),
2010, Slovník českých a slovenských výtvarných umělců (XXI. W - Ž),
2016, Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů ((asi 1800-2008), 2. svazek N-Ž),
2017, ? Cirkus pictus (Zázračná krása a ubohá existence. Výtvarné umění a literatura 1800-1950), Galerie výtvarného umění v Chebu.